Det där med yogan

Okej...Det finns 2 väldigt stora missförstånd när det gäller yoga.

1. Det är att mjukt röra på sig, att sitta stilla, andas och SÅKLART att sjunga OM ellergöra andra märkliga ljud och sjunga speciella sånger.
Eller att sitta och meditera. Och att bli rörlig.
 
2. Det är en religion.
 
 
Well let’s pop that bubble right away, shall we!?
 
1. Yoga är mer ett tillstånd. Ett state of mind. En typ av frihet och klokskap. (och jag VEDT det kan låta flummigt.. men bare with me)
Yoga är något man alltid har med sig.. en plats där allt är klart. Vägen är tydlig eller tilliten till att man kommer hamna rätt finns där.
Den fysiska praktiken (asanas) kan vara ett sätt att ta sig dit. Det som vi mestadels refererar till när vi prata om att "vi yogar".
Ett annat är genom meditation (Dhyana) som verkligen inte handlar om att sitta och be. Det är en oerhört svår praktik, där du ska sitta stilla i samma position en längre stund och inte tänka på någonting. Tysta ner och bli i stillheten.
Eller genom pranayama (andningsövningar).
Yama (attityden mot vår omgivning vår miljö ) och Niyama (attityden mot oss själva).
Och ytterligare fler finns det.
När man kombinerar alla dessa påstås det att man är hemma.
(Detta är såklart förklarat på ett väldigt förenklat sätt. Men mer för att få ett humm om vad det VERKLIGEN handlar om).
Min personliga åsikt är dock att man kommer långt på vägen till balans och kontroll både över hjärnan och kroppen genom att bara utföra en eller ett par av dessa.
 
2. Det finns ingen yoga-gud. Man tillber ingenting, man sjunger inget religiöst.
Och ljudet OM handlar helt och hålletom att skapa vibrationer. Skapa samhörighet. 
Ni som gillar att sjunga i kör tror jag definitivt fattar :)
 
Yogan har för mig handlat om mycket fysiskt fokus. Anatomi, känslan i kroppen, förståelsen för varför saker går eller varför det inte känns bra. Genom fysisk yoga har jag hittat ett sätt att stänga av huvudet. Alla knäppa tankar, all stress, allt surrande där uppe.
Tillsammans med det så har en jävla klokhet och enorm medvetenhet landat i mig (detta är såklart endast i jämförelse med mig själv och hur JAG var innan).
Medvetenhet om kroppens awesomeness.
Klokskapen om att vi duger. Att vi kan så mycket och har så stor kapacitet.
Men också om värdet av ex rak komunikation. Att lyssna, på riktigt, på andra.
Att läsa av folks kroppsspråk och mående.. aa etc etc.. Lots of really awesome stuff, obviously!
 
Inte alls något som är självklart för alla, att det blir så för alla som testar eller börjar. 
Dock finns det många forskningsbevisade fördelar med att yoga och meditera. Både kroppsligt och mentalt.
 
Och vem vill inte ha det lixom?
Mer rörlighet, mer lugn, mer smarthet.. I know I totally do!
 
Yogar du (och ja alla olika former)? 
Om Ja: vad känner du att du får ut av det?
Om Nej: känner du att du kan hitta samma tydlighet/lugn/frihet/klokskap på annat sätt och i sådant fall hur?
 
 
XO 
 
(null)
 

Yoga | balans, hälsa, livet, träning, yoga | |




Välkommen hit..

Bloggen som skrivs och drivs utav mig; Helena Frykholm.

En sån där helt vanlig tjej som gillar att skriva, att bli inspirerad och att få dela.
Jag jobbar inom sportbranschen, är även yogalärare, USA-fantast, musikälskare och har så många magiskt-stora passioner att hälften vore nog.


★ ★ ★

I denna blogg bjuder jag på allt det som inspirerar-, motiverar-, lustfyller- eller tynger mig.


★ ★ ★

Yoga, inredning, mat & bakning, kläder, känslor och allt annat spretigt man kan fylla en blogg med.


★ ★ ★

Hope you'll enjoy!


Tankar, åsikter och annat som bidrar till en värld fylld med mer L O V E välkomnas med värme!


Till bloggens startsida

Upp